Geen stock?! Dat is goed voor u!

Geen lokale stock

Wij hebben geen lokale stock in onze kantoren in Zichem (of Keiberg voor de lokale mensen). Vele mensen vragen zich af of ik helemaal gek was toen ik die beslissing nam, maar eigenlijk ben ik er nog steeds van overtuigd dat het u als klant ten goede komt. En ik wil het u graag uitleggen in deze eerste blogpost op onze website.

Waarom?

Er zijn meerdere redenen hiervoor, de eerste en de meest voor de hand liggende is dat het vandaag de dag eigenlijk niet meer nodig is, met distributeurs die stock hebben en die meestal al de volgende dag kunnen leveren is dat eigenlijk niet meer nodig en aangezien ik me echt richt op gepersonaliseerde service is de kans dat ik van bepaalde producten grote volumes ga verkopen heel klein. Laten we even in het midden laten of ik daar dan als kleine zelfstandige volumekortingen zou kunnen voor krijgen.

stockEen tweede reden is misschien minder vanzelfsprekend, maar nog steeds vrij duidelijk: prijzen in de IT dalen soms snel, dat wil zeggen dat als ik stock aanleg van duurdere producten zoals laptops en ik kan die niet snel genoeg verkopen, ik met een ernstig probleem zit. In principe mag ik niet met verlies verkopen, maar al mijn concurrenten verkopen vergelijkbare toestellen al veel goedkoper. Dus ik krijg dat toestel niet meer aan de straatstenen verkocht, want heel groot zijn de marges op computers en computeronderdelen spijtig genoeg niet. 1 goede prijsdaling en we moeten eigenlijk al zonder winst gaan verkopen om de toestellen kwijt te raken.

De volgende reden is hieraan gelinkt en dat is, dat als je stock hebt, je eigenlijk geen echt ongebonden advies gaat geven. Je stock blijft in je achterhoofd spelen, die wil je kwijt, terwijl er misschien wel andere toestellen of oplossingen zijn die beter zijn voor je klant. Als je geen stock hebt, kan je helemaal ongebonden op zoek gaan naar de beste oplossing. Niets houd je tegen om toch te kiezen uit je “geprefereerde” suppliers, omdat die in jouw ogen de beste oplossingen bieden en je daar de beste service op kan bieden, maar je gaat niet dat ene toestel dat net die ene stap beter is in je offerte stoppen of net dat toestel dat net iets minder is dan echt optimaal vanwege je stock. 

Of toch een heel klein beetje?

Ik heb eigenlijk meestal wel een kleine stock van producten die op zich niet echt evolueren. Basis muizen en toetsenborden, wat verschillende soorten kabels, wat simpele batterijen, maar dat zijn echt basisproducten die al vele jaren niet geëvolueerd zijn. En deze stock gebruik ik eigenlijk meer om mijn klanten uit de nood te helpen in geval van een defect dan bij verkoop. Dat doet me eraan denken, ik moet de stockniveaus ervan nakijken, het is enkele jaren geleden en ik denk dat het grootste gedeelte van die stock ondertussen ook uitgeput is.