Totale verwarring

Totale verwarring bij mezelf

Ik heb nog eens tijd gevonden om weer eens iets neer te pennen. De afgelopen weken waren druk. Niet altijd even productief moet ik eerlijk toegeven, maar vooral druk. Vele mensen zouden zeggen dat ik dan niet goed bezig ben. Ik zeg vooral dat ik het nog beter kan doen. Ik ben nu productiever dan ik 2 weken geleden was. Het was aanpassen, mijn vrouw is terug gaan studeren dus die steun heb ik niet meer, de dochter, die 11 is, is terug naar school, dus die doorbreekt de rust in huis ook niet meer. Waarom dan totale verwarring? Wel er is sprake van totale verwarring bij mezelf, maar ook bij de mensen met wie ik spreek over wat ik doe. Enkel nog de hond, de 3 katten en de telefoon.

En de email en Skype en nog een email, en Whatsapp en Messenger want ik had dingen gepost via Facebook. Dat was ik 2 weken geleden. Nu ja, niet alleen dat, ken je die tekst van die man die ’s morgens op staat en zijn bril gaat zoeken en iets ziet dat hem eraan doet denken dat hij iets anders moet doen en daar aan begint, maar dan… En ’s avonds gaat hij doodmoe slapen en wil hij nog even lezen in zijn boek, maar hij heeft nog steeds zijn bril niet en van al die andere dingen is er ook niets af? Dat was ik ook een beetje. Ik wou iedereen en mezelf met alles onmiddellijk helpen. En dat lukt niet, het gevolg is dat je niemand gedurende een veel langere tijd helpt, uiteindelijk kom je er wel hoor, maar veel trager.

Met wat hulp heb ik dat aangepakt, prioriteiten kunnen stellen, deadlines zijn gehaald en vooral iedere dag sta ik op met de energie om er in te vliegen. Iedere avond ben ik moe, echt doodmoe, maar voor het eerst in jaren kijk ik uit naar de volgende morgen om terug aan de slag te kunnen gaan. Ik kan niet zeggen dat het een hobby is, een hobby is iets voor mij dat ik graag doe, maar waar geen doel aan is. Hier heb ik echt het gevoel dat ik mensen kan helpen. Het klinkt misschien enigszins overdreven, maar je zou dit bijna een roeping kunnen noemen.

Luisteren, Begrijpen en … nog eens begrijpen

En dat was voor mij even een gevoel van totale verwarring. Eerst een ambacht, nu een roeping, in een industrie die nu niet bepaald met zulke traditionele concepten geassocieerd is. Ik heb altijd graag IT gedaan voor de technologische uitdaging en ik heb altijd wel mensen willen helpen. Iedereen wil wel eens mensen helpen, denk ik dan. Maar als ik nu rond me kijk, zie ik zoveel mensen worstelen met allerhande problemen rond IT. Dingen die ik in die 20 jaar dat ik op de werkvloer sta allemaal al gezien heb en waar ik vaak ook oplossingen voor ben tegengekomen. Ik zal u een geheim vertellen, de basis van een goede oplossing in IT is een luisteren, begrijpen en begrijpen. 1 keer heel goed luisteren naar wat u vertelt dat u nodig hebt, natuurlijk moeten we daar ook de juiste vragen bij stellen, maar om die te stellen moeten we ook luisteren.

En dan komen er 2 heel belangrijke, je moet het geen waarnaar je geluisterd hebt, begrijpen. Niet gewoon begrijpen als IT’er, maar ook begrijpen zoals u het bedoelde en ervaart. Dat is een ander verhaal. En daarna moet je ook begrijpen hoe de mensen van wie je de oplossing wil gaan aan bieden hun oplossing voor ogen hebben. Je moet hun filosofie begrijpen. Ik kan dat vergelijken met fietsen, je kan met een fiets gewoon fietsen zoals het bedoelt is, dan werkt dat ding heel goed, maar stel je voor dat je paranoïde bent en altijd achter je wil kijken. Je kan dat op een gewone fiets, er is zelfs een wereldrecord gevestigd en die kerel is verder gereden dan ik in 1 keer kan gewoon kan rijden, maar makkelijk is dat niet. Andersom trappen is niet zo moeilijk, maar vooral sturen was verschrikkelijk. Anderzijds zijn er mensen die gewoon achteruitkijkspiegels op hun fietsen zetten. Dat werkt ook en is iets praktischer.

De beste oplossing voor en niet door de klant

Die man die echt paranoïde is, zou het misschien moeilijk kunnen hebben om slechts zo’n beperkt zicht te hebben met een spiegel om achter zich te kijken. Maar laten we eerlijk zijn, we zouden hem ook niet echt helpen door hem achterwaarts te laten fietsen. Dat zou nog veel onveiliger zijn. Dus wij moeten jullie begrijpen, maar ook onze oplossing. Ik zal altijd eerlijk advies geven zelfs als dat betekent dat het niet helemaal overeenkomt met wat een klant vraagt, als ik het gevoel heb dat dat op langere termijn positiever zal uitpakken voor de klant.

Maar uiteindelijk beslist de klant en ik zal de klant ook een eerlijk antwoord geven over zijn vragen rond haalbaarheid van alternatieven die meer in lijn liggen met zijn ideeën. Met zijn tweeën weten we meer dan alleen en uiteindelijk is het de klant die het zal moeten gebruiken. Ik zal het achteraf moeten ondersteunen, dus als het echt niet haalbaar is met mijn oplossing zal ik dat ook zeggen. De kans is groot dat ik zelfs nog vrijblijvend mijn mening zou geven over wat voor hen wel een goede oplossing zou kunnen zijn. Voor mij is het belangrijk dat die klant geholpen is. Ik wil dat iedereen mij in zijn selectieprocedure aan tafel wil zien zitten, al is het maar omdat ze dan zeker zijn dat er op zijn minst 1 enkele zal zijn die zal durven zeggen dat zijn eigen oplossing niet voldoet.

Over een andere oplossing zal ik dat niet zeggen uitgezonderd als het heel duidelijk is, aangezien ik meestal een andere oplossing niet tot in hetzelfde detail zal bestudeerd hebben als de oplossing die ik zelf aanbiedt en ik ga liever uit van mijn eigen kracht en waarde. Maar ik ga er altijd van uit dat een klant tot bij mij komt, omdat ik hem ook kan adviseren. Hij wil dat ik hem de beste oplossing voor hem bezorg, niet de beste oplossing die hij kon uittekenen. Om een vergelijking te maken: ik kan een ruwe schets maken van huis en zijn plattegrond. Maar als ik dat wil bouwen, ga ik toch echt wel luisteren naar het advies van de architect. De aannemer gaat het moeilijk hebben om op basis van mijn ruwe schets een degelijk huis te bouwen.

Totale verwarring bij anderen

Maar anderzijds zijn ook andere mensen in de war als ze me vragen wat van IT doe jij en ik zeg alles. Ik doe natuurlijk niet letterlijk alles, maar in principe als je met een IT vraagstuk zit in een vroeg stadium, kan je het me voorleggen. De kans dat ik je niet verder kan helpen is klein. Ik heb ervaring als IT verantwoordelijke voor bedrijven van enkele honderden medewerkers, dat heel sterk geînformatiseerd was. Dan leer je heel snel, heel veel bij over alles wat je nog niet kent binnen IT of het hele boeltje stopt werken. Aangezien het bedrijf nog steeds vlot draait, ga ik ervan uit dat ik het er toch niet zo slecht vanaf gebracht heb. Dus dat waren de systemen en het netwerk waar ik ruime kennis over opgedaan heb en ook de nodige mensen heb leren kennen.

Daarna heb ik me omgeschoold tot programmeur (java en webservices), terwijl ik in mijn vrije tijd ook al enkele jaren bezig was met programmeren en verschilende talen en webdesign. Voeg er nog een tijdje als werknemer bij een security vendor bij om de IT Security kennis nog wat meer op punt te stellen en enkele jaren commerciële ondersteuning voor SAP en aan ERP kant heb ik ook wat ervaring opgedaan (en laat ik nu iemand zijn die van alles niet alleen de marketing wil weten zelfs als ik eerder een commerciële functie heb, maar ook de nuts and bolts zelf ga bestuderen). Dan heb je toch een vrij compleet zicht op de IT wereld  Waar ik met Pebblehill zelf niet kan helpen, kan ik misschien helpen met een van de partners of met ITBP met wie ik heel nauw samenwerk.

En als ik daar nog op vastloop dan heb ik waarschijnlijk wel een contact die je kan helpen. Ik ga je bijvoorbeeld niet kunnen helpen met specifieke software voor het ontwerpen van prothesen en zo onmiddellijk denk ik niet dat ik daar een contact voor heb. Maar als je pakket verbinding zou moeten kunnen leggen met notaris software en het niet doet, klop maar aan, ik weet waar ik moet aankloppen om de nodige informatie te bekomen. Archiveringssoftware nodig? Specialist nodig in bepaalde obscure hardware? Er is een reële kans dat ik wel iemand kan vinden voor je (als ik er al zelf niet ooit aan heb moeten werken).

Verwarring opgelost (?)

Dus ja, ik doe zo’n beetje alles, maar uitleggen wat ik doe, ga ik nu wel anders aanpakken, als het een open vraag is, zijn we een IT integrator en problem solver. Als we aan het prospecteren zijn, hebben we enkele speerpunten, goed beheer en IT security en in samenwerking met ITBP een goede ERP/CRM tool (maar dat is dan eigenlijk weer beheer, maar dan van de business i.p.v. de IT). Ik ben zo’n beetje allergisch aan marketing terminologie zoals de one-stop shop en single point of contact, maar eigenlijk omschrijft dat in dit geval exact wat we kunnen zijn. Ik ga ermee stoppen voor ik weer helemaal in de war raak en toch nog marketingtaal aanvaardbaar ga vinden.